Nieuws / Opinie

sep 27

Vrachtautoritten steeds schoner, zegt CBS

“Van elke 100 ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van 2019 maakten, werden er 58 gereden door voertuigen met Euro 6-motoren. Naarmate de ritten langer zijn, neemt het gebruik van deze voertuigen toe. Bij drie kwart van de ritten van 300 kilometer of meer zijn vrachtauto’s met een Euro 6-motor ingezet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Sinds de introductie van vrachtauto’s met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 neemt het gebruik hiervan elk kwartaal met gemiddeld 2,2 procentpunt toe. Euro 6-motoren stoten 97 procent minder stikstof uit dan motoren uit de Euro 1-klasse. Ten opzichte van motoren uit de Euro 5-klasse is de uitstoot van stikstof door Euro 6-motoren verder teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer. De uitstoot van fijnstof is bij Euro 6-motoren de helft van de uitstoot bij Euro 4 en Euro 5-motoren.”, aldus CBS.

Waar in 2013 nog bijna 60 procent van de autoritten met de dan meest moderne Euro 5-motoren worden verzorgd zijn de transporteurs sindsdien overgestapt naar de nieuwere Euro 6-motoren. In 2019 zijn inmiddels 90,9% van de autoritten gemaakt met Euro 5- of 6-motoren, en zijn er nog nauwelijks vrachtauto’s met oudere motoren rond.

Hiermee wordt een enorme bijdrage geleverd aan het terugdringen van emissies die effect hebben op de lokale luchtkwaliteit.

Kansen voor verlagen klimaatimpact

Het grote aandeel van Euro 5- en 6-motoren biedt ook de gelegenheid om stappen te zetten om de klimaatimpact sterk te reduceren. Nagenoeg alle truckfabrikanten hebben hun Euro 5- en 6 motoren vrijgegeven voor het gebruik van hernieuwbare diesel, gemaakt van afval- en reststromen. ten opzichte van fossiele diesel wordt de well-to-wheel klimaatimpact met 80-90% verlaagd. Op steeds meer locaties in Nederland is deze schone en low-carbon hernieuwbare diesel te tanken.

Zie hier het bericht op de site van CBS.